Tuesday, July 15, 2008

my journal reasearch ( Target Market)

Nama pengarang: Nil Ozcaglar-Toulouse, Edward Shiu, Deirdre Shaw.
Tajuk jurnal: In search of fair trade : Ethical consumer decision making in France. national Journal of Consumer Studies
Jurnal (Volume): International Journal of Consumer Studies 30 (2006)
Mukasurat: 502-514


Ulasan :

Jurnal ini membuat kajian tentang pasaran ‘Fair Trade’ di France. Kajian tersebut menggunakan Teori Rancangan Tingkah laku pengguna untuk mengkaji tentang gelagat pembuatan keputusan pengguna semasa membeli produk pemakanan di France. Kajian tersebut menggambarkan bahawa pesanan keadilan perniagaan perlu membuat promosi, melabelkan dan mepunyai banyak pilihan untuk para pengguna.

Tujuan:

Kajian ini mengkaji tentang sejauhmana keberkesanan Pasaran Keadilan Perniagaan di France dapat menarik perhatian para pelabur. Penyelidikan ini diharapkan juga meningkatkan populasi pesanan ‘Fair Trade’ bagi masyarakat sosial dan ekologi.

Metod:

Kajian ini akan menggunakan keadah bentuk temuramah dengan mengkaji 18 etika para pengguna yang terpilih dan meneruskan kajian pengurusan kendiri. Soalan-soalan yang dikemukakan seperti : tujuan pengguna beli produk, kepercayaan terhadap produk, anggapan para pengguna selepas membeli produk dan motivasi dan kepuasan menggunakan produk.

Teori

Kajian ini menggunakan Teori Rancangan Pengguna. Teori tersebut menumpukan dalam minat kajian dalam kesedaran etika pengguna, identiti kendiri pengguna. Dalam teori tersebut terbahagi kepada sikap pengguna, piawaian para pengguna , kawalan kebolehpercayaan para pengguna dan Etika para pengguna.

Kerangka Teoritikal

Kajian tersebut menggunakan Graf Bar untuk menunjukkan kebangkalian tindak balas kuasa beli para pengguna di pasaran ‘Fair Trade’.

Penyelidikan kajian turut menggunakan ujian-T untuk membuat analisis perbandingan Min, dan mengkaji keseragaman taburan daripada varians kumpulan kebangkalian tindak balas kuasa beli para pengguna di pasaran ‘Fair Trade’.

Literatur

Gorsuch & Crtberg (1983) yang mengkaji kedalaman sifat etika para pengguna tentang tahap kebolehpercayaan dalam proses pembuatan keputuasan membeli pruduk..
Shaw & Clarke (1999) mengatakan bahawa etika pengguna berasaskan perasaan yang teguh mempengaruhi proses pembuatan keputusan dalam tukar beli barang. Selain itu, Shaw menegaskan bahawa tingkah laku para pengguna lebih penting berbanding dengan identiti kendiri para pengguna.

Hasil kajian

Kajian ini menunujukkan bahawa kod etika para pengguna hangat diperbincangkan dalam gelagat pembuatan keputusan pengguna. Kita tidak boleh mengkaji Teori Rancangan Para Pengguna dalam satu statistic sahaja. Kita perlu mengkaji ‘Fair Trade’ di France dengan menggunakan Ujuan-T iaitu mengkaji keseragaman taburan daripada varians kumpulan supaya dapat kejituan statistik untuk menyokong peyelidikan tersebut.

Kesimpulan:

Secara keseluruhannya, Kajian tentang Kod etika para pengguna memainkan peranan penting dalam gelagat pembuatan keputusan para pengguna. Hal ini kerana, kajian menunjukkan bahawa Teori Gelagat Pengguna dapat membuktikan bahawa tingkah laku, Demogratik para pengguna secara langsung memberi kesan terhadap pasaran ‘Fair Trade’ di France.

3 comments:

Ifarozila Tangah said...

Adakah 18 ETIKA PARA PENGGUNA dalam Teori Rancangan Pengguna tersebut ada dinyatakan dalam artikel yang anda pilih? Jika ada, bolehkah anda nyatakan etika tersebut kerana saya kurang jelas tentang apa yang dimaksudkan dengan etika tersebut.

kbkjason^ ^cyber world said...

thanks you four your comment. you can link my journal title, after that you go to methodology part in pages (506) you can read from there.
thank you

Ifarozila Tangah said...

ok2. Thanks a lot.